Træning i Ulbølle

– Inspireret af Anna Bogdanova

Større bevægelsesfrihed og -glæde

Målet med træningen er større bevægelsesfrihed og -glæde. Ved at kroppen vænnes til at bruge alle dele af sig selv og derved blive mere sikker, stabil og bevægelig. Dette er som en træningsvitaminpille, en kropshygiejne, som afspejler sig i hele vores væren i livet. Vi træner, at små muskelgrupper understøttes af store muskelgrupper. Vi prøver at aflære uhensigtsmæssige bevægelsesmønstre ved at opbygge nye muskelgruppers samarbejde, mens vi fokuserer på kropsholdning.

Træningen er uden musik, hvor I tales igennem øvelserne med bevidst opmærksomhed på egne bevægelser for at styrke kroppens refleksmønstre og muskelkontakt.

Jeg forsøger at undervise differenceret, så du som deltager kan vælge forskellige sværhedsgrader, og hvad der passer til din dagsform.

Se hvilket/hvilke hold der passer til dit udgangspunkt
Kontakt underviser Annette Preisler for evt. spørgsmål
Tilmelding kontakt Annette eller direkte på www.folkeakademietsydfyn.dk

Hold A: Blid sansestimulerende træning

Mandage med start 29. august kl. 10 – 11

På dette hold opbygger vi kroppens overskud til at kunne træne. Med stille dynamiske øvelser styrker vi kropsfornemmelse og bygger kroppens ressourcer op indefra med kontakt til led, nerver og kropsfornemmelse. Via stille og blid sansestimulering, vejrtrækning og bevægelses flows dæmper vi kroppens alarmberedskab, og styrker gennem kontakt til sig selv dens styrke og tillid til sig selv. Dette gøres ved at forbedre hjernens styring af kroppen, forbedre cirkulation og træne nervesystemets evne til at nuancere graden af spænding i muskulaturen.

Vil du gerne i gang med at træne, kan dette være et godt sted at starte for ikke at få skader og overbelastninger ved for voldsom start af træning.

Medbring liggeunderlag

Hold B: Styrkende helhedstræning

Mandage med start 29. august kl. 8.30 -9.30 Ulbølle Forsamlingshus

Holdets formål er det samme som hold A. Men på dette hold er der skruet op for kravene til kroppens samarbejdsevne og styrke. Ved at bruge kroppen som vægt med skiftende tyngdepunkter i alsidige bevægelsesmønstre, vil forskellige muskler hele tiden skulle tage over og nye muskelfibre og nervebaner vil etablere sig.

Holdet henvender sig til dig, der gerne vil blive stærkere gennem gentagelser.

Hold C: Kombineret sansestimulerende træning og styrkende helhedstræning i Forsamlingshuset

Onsdage med start 31. august kl. 8.30-9.30

Dette hold er en kombination af øvelser fra hold A og B. Jeg har fokus på stabilitet, mobilitet, muskelkontakt, signalstyrke, sansninger og kropsholdning. Alle disse er vigtige elementer at have fokus på, inden vi laver styrketræning. Så vi ikke forstærker skævheder ved at træne os mere skæve. Vi laver blide bevægelsesflows samtidig med at vi udfordrer kroppen i alsidige bevægelsesmønstre med kroppen som egen vægt

Hold D Hensyntagende ældre gymnastik Ulbølle Forsamlingshus

Start onsdag d. 24. august kl. 10 -11

Med fokus på balance, koordination, blid styrke og alsidige bevægelser arbejder vi kroppen igennem for at styrke led, mobilitet og bevægelsesfrihed.

Kettlebell for begyndere udendørs på Karl Madsensvej 2 i Ulbølle med start d. 1. august torsdag kl. 17 – 18

Holdet er for begyndere, der gerne vil styrke muskler, sener, ligamenter, have pulsen op og svede. At træne med kettlebell kræver fokus og at vi spænder op. Da vi på samme tid træner koordination, stabilitet og kraftudvikling. Der arbejdes dynamisk, statisk og med mange gentagelser. Effekten er, at vi kommer til stede i vores egen krop med skærpet opmærksomhed. At nervesystemet sender stærkere signaler til musklerne, og får aktiveret større andel af de hurtige muskelfibre. Kettlebellen giver os skiftende tyngdepunkt, ved at den er i konstant bevægelse, derfor vil forskellige muskler hele tiden skulle tage over. Gentagne kraftudviklinger og opbremsninger styrker sener og ligamenter. Nyere forskning viser, at ved at træne med vægt på denne måde, som man kalder for excentrisk muskelsammentrækning, fjernes nogle overpåpasselige hæmninger, som vores hjerne ellers passer på os med. (kilde Anna Bogdanova)

Medbring egen kettlebell eller kontakt mig på 29843339

Medbring liggeunderlag til alle hold

Evt. spørgsmål kontakt underviser Annette Preisler 29843339 eller læs mere om trænings overvejelser på bowtechbehandler.dk

Aktuelt: lige nu kan du træne

Kl. 8.30 – 9.30 onsdag d. 8. juni og 15. juni træne styrkendehelhedstræning i Ulbølle Forsamlingshus. Alle kan være med og gå ud fra eget fysiske udgangspunkt 50 kr. i døren pr. gang

Samt lige nu træne

Kl. 17 – 18 Torsdag d. 9. juni, d. 16 juni og 23. juni udendørs træning i haven på Karl Madsensvej 2 Ulbølle. Fokus er på stabilitet, mobilitet, muskelkontakt, signalstyrke, sansning og kropsholdning, som alle er vigtige elementer før styrketræning 50 kr. i døren pr. gang.

Er I en familie/ gruppe der gerne vil arrangere en træningsprøvetime, som f.eks. en sommer aktivitet. Er I velkommen til at kontakte mig, så finder vi et tidspunkt